Wandelen in de Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Mandy G - WaarBenJij.nu Wandelen in de Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Mandy G - WaarBenJij.nu

Wandelen in de Blue Mountains

Door: Mandy G

Blijf op de hoogte en volg Mandy

22 Maart 2014 | Australië, Katoomba

Om kwart over 3 ging de wekker, omdat ik om 4 uur in de bus moest zitten naar het vliegveld. Ik had de avond ervoor alles zo klaar gelegd (en ontbijt gemaakt!) dat ik me alleen maar hoefde aan te kleden en weg kon. Netjes op tijd was ik bij het station en ook op het vliegveld ging alles prima. De vlucht verliep snel en ik heb voornamelijk nog wat geslapen. Om half 8 landen we en vanaf het vliegveld heb ik de trein terug naar Engadine genomen. Dus zo stond ik om 9 uur alweer voor het huis van Liana en Hans. Ik heb eerst maar eens een goed ontbijt naar binnen gewerkt en ben daarna mijn tas gaan uitzoeken. Alle kleren in de wasmachine en een goede douche genomen. Daarna ben ik met een boek in de tuin gaan zitten, het zonnetje scheen en daar moest ik nog maar even van genieten. Aan het einde van de middag kwamen Michael en Sophia nog langs en die hebben gezellig met ons meegegeten. 's Avonds heb ik niet veel meer gedaan dan mijn boek lezen en lekker vroeg naar bed gaan.

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen en alles ingehaald wat de dag ervoor niet kon. Zowel Hans als Liana gingen beide naar vrienden vandaag dus ik had het huis voor mezelf. Ik heb het opnieuw rustig aan gedaan. Ik ben begonnen met wat informatie opzoeken over Fiji, want daar ga ik ook nog heen, het schijnt dat je daar heel mooi kunt duiken en dat wil ik toch wel graag zelf meemaken. Verder heb ik mijn blog weer bijgewerkt, heb ik nog wat meer informatie doorgelezen en mijn boek gelezen. Ne het avondeten ben ik gaan douchen en heb ik mijn tas gepakt voor de komende week, ik zou naar de Blue Mountains gaan.

Vrijdagochtend ben ik na het ontbijt naar de trein gelopen. Om 11 uur ging de trein naar het centraal station in Sydney, vanaf daar pakte ik de trein naar Katoomba. Katoomba is een plaatsje midden in de Blue Mountains, op ongeveer 2 uur ten westen van Sydney. De Blue Mountains zijn een redelijk groot gebied nabij Sydney, de dichte eucalyptusbossen geven de lucht een blauwe gloed vandaar dat deze bergen 'de Blauwe Bergen' heten. Rond half 3 was ik in het hostel en kon ik inchecken. Het is een klein hostel met 1 duidelijk regel; tussen 6 en 9 uur 's avonds is het 'social time', wat inhoudt dat je dan geen telefoons, laptops, iPad of wat dan ook mag gebruiken in de gemeenschappelijke ruimtes. Het is de bedoeling dat je met elkaar praat of een spelletje doet, wat ik eigenlijk wel een leuke en goede regel vind. Hierdoor leer je elkaar allemaal heel snel kennen en de hostel eigenaar zorgt ervoor dat er een haardvuur zowel binnen als buiten is en zorgt voor wat chocolaatjes en wat chips. Ik heb de rest van de middag een beetje door Katoomba geslenterd en wat boodschappen gedaan. 's Avonds heb ik me netjes aan de sociale tijd gehouden, wat erg gezellig was.

Het was tijd voor mijn eerste wandeling hier. Na het ontbijt ben ik naar de eigenaar gegaan om wat informatie te vragen. Toevallig stond er nog een Nederlands meisje, Annemiek, te wachten voor uitleg, dus kregen we deze samen. Ross (de hostel eigenaar) liet ons een route zien die ongeveer 5 tot 6 uur zou duren en aangezien het weer er prima uitzag, besloten we dat we deze samen gingen lopen. Het begon bij een uitkijkpunt, Echo Point, in Katoomba. Vanaf hier kon je de Three Sisters zien, drie puntige rotsen. Vanaf hier zijn we over de Prince Henry Cliff Walk naar de Katoomba Falls gelopen. Deze waterval liepen we eerst over aan de bovenkant en vanaf 'de overkant' zijn we langzaam naar beneden gelopen. Halverwege was er nog een pad waarbij we de waterval weer konden bekijken en vanaf daar helemaal naar beneden. Best gaaf om te zien, we hebben hier dan ook onze lunch opgegeten, om in ieder geval nog even van het uitzicht te genieten. Vanaf beneden zijn we Federal Pass gaan lopen, die onderlangs weer terug naar de Three Sisters loopt. Toen we eenmaal recht onder de Three Sisters stonden, hebben we nog een pad genomen die langs de zijkant loopt en vanaf daar zijn we weer omhoog geklommen. We kwamen gelukkig niet al te ver van het centrum van Katoomba uit en zijn meteen doorgelopen naar de supermarkt. Het was ondertussen 5 uur en het had onderweg nog een stuk geregend ook. We wisten beide vrijwel zeker dat zodra we eenmaal zaten, we niet meer omhoog zouden komen, dus eerst maar zorgen dat we ook eten in huis hadden. Gelukkig werden we het hier snel over eens en toen konden we dan toch echt aan het laatste stukje terug beginnen en op de bank neerploffen. Na het eten heb ik een avondje geskyped met Nederland (op de gang, dat dan weer wel) en toen vonden mijn ogen en benen het wel bedtijd.

Zondag was rustdag. Iedereen was een beetje gaar en moe van de wandelingen en het uitgaan, dus we hingen allemaal wat rond in het hostel. Na een tijdje besloot een Italiaan met de auto naar Leura, het dorpje naast Katoomba, te rijden. Hij vroeg wie er mee wilde en zo zaten we uiteindelijk met 2 Nederlandse meiden, 1 Engelse jongen, 1 Zweeds meisje en een Italiaan in de auto. We hebben daar wat rondgewandeld in het centrum om vervolgens een stukje taart te bestellen in een café. Het zonnetje probeerde zwak door te komen, dus we besloten om nog een heel klein stukje op 1 van de paden het bos in te gaan, maar na een half uur hadden we dit ook wel gezien en zijn we terug gelopen. De rest van de dag hebben we in het hostel doorgebracht. Er is hier geen tv, maar we hebben ons vermaakt met spelletjes spelen, internetten (tijdens de tijden dat het wel mocht), schilderen en tekenen. Het hele hostel hangt nu vol met tekeningen en schilderijen van een ieder die zin had om er 1 te maken. Ik heb me er maar niet aan gewaagd, het is niet echt mijn talent. Na het eten zijn we door gegaan met hetzelfde als wat we 's middags deden en ik ben niet al te laat naar bed gegaan.

En toen was het tijd voor mijn tweede wandeldag. Het was echt super mooi weer, dus ik besloot dat ik de trein naar Wentworth Falls zou nemen. Dit was 2 dorpen van Katoomba verwijderd en hier kon je ook een mooie wandeling van zo'n 4 á 5 uur maken. Ik begon over de Charles Darwin Walk te lopen. Dit was een smal paadje dat langs het beekje liep dat naar de waterval zou leiden. Dit pad was niet echt interessant, maar wel beter dan gewoon over de weg lopen. Na ongeveer een uur kwam ik bij de bovenkant van de waterval aan, waar een foto stond waarom je niet over het hek mocht klimmen. Ze lieten zien waar je nu liep en dat was best spectaculair, alleen vanaf boven zie je niet zoveel. Ik ben langs de waterval naar beneden gelopen, halverwege was een goede plek om te lunchen en daar had ik een mooi uitzicht op de waterval. Ik heb er ondertussen al een heleboel gezien, maar ik moet zeggen dat deze omgeving met alle watervallen me toch elke keer weer de adem beneemt. Na de lunch ben ik verder gelopen tot ik bij een splitsing kwam waar ik kon kiezen, of een redelijk makkelijk pad met mooie uitzichten bovenlangs, of nog verder naar beneden, met ontzettend steile ladders en door het bos. Ik koos voor de laatste optie, omdat ik iets meer avontuur wilde. zo kwam ik uit bij de Slacks Stairs die weer uitkwam bij de Wentworth Pass. Het stuk bij de Slacks Stairs was echt steil, de trappen moest je met je gezicht naar de berg toenemen, omdat ze zo steil waren. Daarna ging het over in het bos en dit was een avontuurlijk pad, overal rotsen en hier en daar een riviertje dat ik over moest steken. Ik zag verder niet zoveel van de omgeving, maar dat maakte me niet zoveel uit. Overal waar je naar beneden gaat, moet je ook weer omhoog, dus dit punt kwam uiteindelijk ook. Het stuk omhoog was minder steil en had hier en daar nog een paar mooie uitkijkpunten. Eenmaal boven kwam ik bij de Conservation Hut uit, dit was een plek waar je nog wat kon eten en drinken, maar ik besloot om meteen door te lopen naar het treinstation. Dit was nog een wandeling van ongeveer 20 minuten, ik bleek daarna alleen nog een half uur op de trein te moeten wachten, maar uiteindelijk was ik toch weer terug in het hostel. Ross had besloten dat het vanavond pasta avond was, dus hij heeft samen met een Italiaanse gast past gemaakt voor het hele hostel. Het was erg gezellig en iedereen had een beetje het schoolreisje idee. Na het eten hebben we dan ook nog een hele tijd nagetafeld.

Vandaag was het tijd voor de Jenolan Caves. Liana en Hans hadden mij aangeraden om hiernaartoe te gaan en vanaf Katoomba kon je de bus pakken. Het was ongeveer anderhalf uur rijden en tezamen met de bustickets had ik ook de tickets voor de grotten gekocht. Ik zou eerst naar de Lucas Cave gaan en 's middags naar de River Cave. De Lucas Cave tour begon om half 11 en deze grot heeft de hoogste en de grootste kamers. Het was een anderhalf uur durende tour waarbij we 860 meter en 910 traptreden hebben afgelegd. De gids gaf duidelijke informatie en vertelde over hoe de grot ontdekt was en waar deze vroeger voor werd gebruikt. Ook kregen we in 1 van de kamers een muziekstuk te horen, want het geluid in de grot klinkt heel erg akoestisch, super mooi. Om 1 uur waren we klaar en kon ik bij de buschauffeur mijn ticket voor de River Cave ophalen. Het bleek alleen dat er een handrail stuk was in deze grot en daarom deden ze daar vandaag geen tours. Ik kreeg een kaartje voor de Jubilee Cave waarbij ze hadden beloofd om ook nog een rivier te laten zien in de grot (2 in 1 :-)). Deze tour duurde 2 uur, was 1575 meter lang en telde 679 traptreden. Ik had behoorlijk wat trappen op- en afgelopen vandaag. Ook dit keer was het erg informatief en super mooi. Aan het einde gingen we nog een stukje verder naar beneden om de rivier in de grot te zien. Het water is super helder en heel goed drinkbaar. Het was een mooi gezicht om te zien want je keek gewoon naar de bodem. Daarna was het tijd om terug te keren naar de bus en hiermee weer naar Katoomba terug te gaan. Aangekomen in het hostel bleek dat Ross een zonsondergang tour had georganiseerd, alleen moesten we wel per direct vertrekken. Iedereen wilde wel mee, dus daar gingen we. Het was ongeveer 3 kwartier lopen, maar we kwamen echt op een mooi stukje uit, Hier waren allemaal rotsen waar je op kon gaan zitten en zo de zon kon zien ondergaan. Eerlijk gezegd was het niet de mooiste zonsondergang die ik gezien heb, maar het was wel het mooiste plekje waar ik een zonsondergang bekeken heb. Rond half 8 was hij helemaal onder en zijn we terug gaan lopen. Terug in het hostel heb ik snel wat eten klaar gemaakt en ben ik onder de douche gestapt. Ik had mijn dag voor vandaag wel weer gehad.

Ik zou mijn derde en laatste wandeling gaan maken vandaag. Op aanraden van Ross ben ik naar Blackheath gegaan. Er was alleen een wijziging in de bustijden, waardoor ik ongeveer 3 kwartier op de bus heb staan wachten, in het zonnetje, dat dan weer wel. Uiteindelijk kwam de bus toch opdagen en ben ik bij Blackheath afgezet. Vanaf daar ben ik gaan lopen over de Popes Glen Track. Deze was net als de Charles Darwin Walk niet bijzonder, maar het was een goed begin. Vlak voor het einde ben ik overgegaan op de Pulpit Rock Track,welke mij naar de Pulpit Rock Lookout zou brengen. Dit pad was avontuurlijk en leuk om te lopen. Je kon hier ook niet verdwalen, aangezien je aan de ene kant de afgrond had en aan de andere kant de berg omhoog. Het pad gaf hier en daar ontzettend mooie uitkijken en ik heb dan ook weer een behoorlijk aantal foto's gemaakt. Na ongeveer anderhalf uur kwam ik bij de Pulpit Rock Lookout aan, waar ik de laatste foto's heb gemaakt. Helaas was dit pad het enige dat hierheen (en dus ook weer terug) leidde, waardoor ik daarna precies hetzelfde pad terug moest nemen. Dit maakte het een klein beetje saai, maar ik kon nu wel iets harder doorlopen. Na een uur was ik terug bij de Popes Glen Track en vanaf daar ben ik naar de Govetts Leap Lookout gelopen. Vanaf hier zag je niet heel veel andere dingen dan die ik langs het pad al gezien had, dus ik heb wel even gekeken, maar had het al snel gezien. Dit keer had ik behoorlijk mazzel, want er bleek een bus vanaf hier te vertrekken en die kwam aanrijden toen ik naar de busstop aan het lopen was. Rond half 5 was ik weer terug in Katoomba en heb ik lekker gerelaxt in het hostel. 's Avonds heb ik iets makkelijks gekookt en nog een hele tijd met wat meiden zitten kletsen. Ook was het weer tijd om mijn tas in te pakken, aangezien ik de volgende dag weer zou vertrekken.

Donderdag was het tijd om weer terug naar Hans en Liana te gaan. Om kwart over 10 zat ik in de trein naar Engadine. Na lunchtijd was ik weer thuis en kon ik mijn kleren weer in de wasmachine gooien. Toch wel lekker zo. De rest van de middag heb ik mijn verslag bijgewerkt, mijn tassen weer op de goede manier ingepakt en gelezen. 's Avonds hadden we ons galgenmaal, het zou voor nu de laatste keer zijn dat we met zijn drieën samen zouden eten. Daarna heb ik uitgebreid genoten van mijn douche en het hebben van een grote badkamer en na nog wat tv gekeken te hebben was het echt tijd voor bed.

Na het ontbijt heb ik ervoor gezorgd dat mijn tassen helemaal ingepakt waren. Om half 1 had ik nog een laatste afspraak bij de schoonheidsspecialiste (ja, als je ouders komen en je bijna jarig bent, dan mag dat, zelfs als je een backpacker bent ;-)). Ik had dan wel weer de mazzel dat dit een super lieve vrouw was en ze alles voor de helft van de prijs wilde doen. Toen ik terug bij Hans en Liana thuis was, bleek Liana naar een vriendin (gelukkig had ik haar 's ochtends al gedag gezegd) en was Hans op mij aan het wachten. Ik heb snel nog wat lunch naar binnen gewerkt om vervolgens bij het treinstation afgezet te worden. Hans kon amper geloven hoe ik met mijn tassen over straat kon, hij dacht dat ik ter plekke in zou storten, maar voor mij was het niks nieuws. Om 5 uur kwam ik bij mijn hostel aan, dicht bij het centraal station. Het is een leuk hostel, waarbij ik in een oude treinwagon slaap. Na het inchecken ben ik naar een touroperator gelopen om wat vragen over Fiji te stellen en het uiteindelijk ook meteen maar allemaal te boeken. Ik kijk ernaar uit. Daarna heb ik in het hostel wat te eten gemaakt en heb ik opnieuw een boek gelezen.

Het laatste dagje alleen voorlopig :). Na lekker uitgeslapen te hebben wilde ik gaan ontbijten, maar ik kwam erachter dat mijn brood aan het beschimmelen was. Gelukkig hebben ze in de meeste hostel een 'Free food plank', wat inhoudt dat als je iets niet meer gebruikt, je het daarop achter kunt laten zodat andere mensen het kunnen gebruiken/opeten. Hierdoor zat ik een half uurtje later alsnog aan een broodje met zelfs een eitje! Na het eten ben ik me maar eens aan gaan kleden en de stad ingegaan. Eerst even de betaling voor Fiji in orde maken en daarna richting een markt/braderie. De zon scheen en ik heb hier een tijdje in het gras gezeten en geluisterd naar een man die gitaar aan het spelen was. Rond half 3 was ik het zat en ben ik boodschappen gaan doen voor als papa, mama en Jef morgen aankomen. Ze weten het nog niet, maar tegen de tijd dat ze dit lezen zijn ze al ingecheckt, maar ik heb een kamer en een bed voor ze geboekt in het hostel waar ik nu verblijf. Dat betekend dus wel dat we ons eigen ontbijt, lunch en avondeten moeten verzorgen, dus ik heb bijna alles alvast maar ingeslagen. De rest van de middag heb ik niet veel meer gedaan. 's Avonds heb ik buiten de deur een hapje te eten gehaald, nadat ik terug kwam in het hostel kwam ik een Nederlands meisje, Ilona, tegen op mijn kamer. Samen zijn we naar Darling Harbour gelopen. Daar is elke zaterdagavond een vuurwerkshow. Het was erg gaaf om te zien. Daarna zijn we terug gelopen en na nog wat gepraat te hebben zijn we ons bed ingedoken, zij moest de volgende dag een vroege vlucht halen en ik mijn ouders ophalen, dus we moesten er beide vroeg uit.

En dat is waar we nu zijn, wachtend op het vliegveld totdat papa, mama en Jef de douane doorlopen. Ze zijn veilig en op tijd geland, dan heb ik al gezien, dus het kan niet heel lang meer duren. Voor een ieder die aan ons gedacht heeft, bedankt voor alle appjes. Over 2 weken horen jullie weer wat van me :).

Liefs

• 22 Maart 2014 - 21:46

Christel:

Lieve Mandy,

Geniet met z'n allen en ik kijk weer uit naar de volgende verslagen.

Loefs,
    Christel

• 22 Maart 2014 - 21:50

Ber:

O, fijn dat ze veilig zijn aangekomen!
    Ik wilde net even gaan googlen.
    Straks je verslag lezen, ik zit nu voor de tv.
    Groetjes aan ze!!!

XXXX Ber

• 22 Maart 2014 - 22:48

Ber:

Nou, je verslag is alweer verslonden hoor, super!
    Je hebt deze dagen heel wat kilometers afgelegd, was je loops??? :-) :-)

Wat leuk dat je in een trein hebt geslapen, weer eens wat anders.

Net even gekeken waar Fiji ligt, rechts van Australië dus en ik denk dat het best nog een eind vliegen is, een uurtje of 6, klopt dat of zit er een tijdszone tussen?
    Ik voel weer lichtelijke jaloezie in me opkomen, dat mag wel weer even hè.
    Volgens mij kom je echt op zo'n Bounty eiland terecht, bijna de 7e hemel ofzo.

Ondertussen heb je vast al de nodige knuffels ontvangen en zullen je ouders en broer HEEL erg naar een bed verlangen, ze zullen gesloopt zijn maar dat wisten ze van tevoren.

Veel plezier met z'n vieren, ga maar mooie dingen zien en genieten van de familiebijeenkomst.

Doeidoei, Ber

• 23 Maart 2014 - 09:38

Jacqueline:

Veel plezier met elkaar XXXXXXXXXXXXXXX

• 23 Maart 2014 - 22:15

Ber:

Jaja familie G.! Ondertussen zit dag 1 er alweer op!!
    Wil belde vanmorgen om te zeggen dat de Wormerse ploeg veilig was aangekomen, lief he!
    Ze vertelde ook dat jullie in een camper de kust langsgaan, wat supergaaf!!
    Dat is ook een droom van ons, een week of tig met een camper door de States toeren maar tot nu toe is een auto huren en in motels slapen nog steeds goedkoper dus het is er nog niet van gekomen en OF het er ooit van komt???
    Geen flauw idee maar hoop doet leven nietwaar.
    Als het goed is hebben jullie nu dus je eigen huis al om je heen, ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Eens even kijken of je al iets op je FB hebt geplaatst, misschien een foto of zo.

Doeiiiiiii. Ber

• 25 Maart 2014 - 20:27

Olaf En Margo:

Ha familie Geijssens,

Ja, het was steeds "Ha Mandy", maar nu dus "Ha familie Geijssens".
    Goed te lezen dat jullie goed zijn aangekomen, we hadden het ook al van jullie lieve buurtjes gehoord. Blijft toch altijd wel weer spannend zo'n reis.
    Wij hopen dat jullie samen een fantastische tijd hebben daar, van alles echt kunnen genieten en net zoveel moois meemaken als wat we steeds van Mandy lezen!
    We lezen het wel.

Hartelijke groetjes, Olaf en Margo

• 26 Maart 2014 - 14:21

Ber:

Op dit moment ben je een klein half uur jarig, het is hier tegen half 3, dus de hoogste tijd om je te feliciteren met je verjaardag!
    Dat er nog maar vele van deze bijzondere verjaardagen mogen volgen want wie kan er nu zeggen dat ie z'n verjaardag in Australië viert MET zijn/haar familie erbij???
    Dat zullen er niet zo veel zijn.
    Ik wens jullie allemaal een extra zonnige en feestelijke dag toe.
    Op dit moment is iedereen als het goed is in dromenland en zich van geen kwaad bewust.
    Droom maar fijn van grote punten taart, ik hou de mijne gewoon tegoed :-)

Groetjes en een verjaardagsknuffel van Ber.

• 27 Maart 2014 - 09:01

Pim En Marjan Verwer:

Hoi jarige jop en familie

ER IS ER EEN JARIG HOERA HOERA HOERA!!!!, dus Man en Fam van harte gefeliciteerd. Heb je gisteravond een app gestuurd maar dacht , doe het ook nog effies zo.
    Lieve fam ga heerlijk genieten van deze byzondere en speciale tijd in aussieland, PROOST op de verjaardag , en wij gaan het wel lezen.

Groetjes en een dikke verjaardag's klapkus , Pim en Marjan

• 27 Maart 2014 - 10:18

Albert Jan En Harma:

Mandy, ook van ons van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Maak er samen een mooie dag van. want het is zo we een hele speciale verjaardag die je vast niet zo vaak in deze bijzondere omstandigheden kunt gaan vieren.
    Vanavond zullen wij ook een glaasje voor je heffen hier in Wormer.
    Proost.
    Groetjes Harma en Albert Jan

• 31 Maart 2014 - 11:20

Marja Alberts:

hoi Mandy, op z'n marja's ( te laat dus ) van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Gezellig dat papa/mama en jef op verjaarsvisite komen. Geniet met z'n allen en ben benieuwd naar je belevenissen. Groetjes uit Sassenheim

• 31 Maart 2014 - 22:49

Inge (buurvrouw Van Wil):

Wat is het elke keer toch weer leuk om die verslagen van je te lezen! Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet lekker van de tijd samen met je ouders en broer. Dat is iets wat ze je nooit meer af kunnen pakken en om te koesteren. Have fun!!!

• 04 April 2014 - 21:16

Lisa Koops:

Mandy!
    Wat maak je toffe dingen mee daar down under! Volgens mij verveel je je nog lang niet!
    Ik ben stiekem wel een beetje jaloers, helemaal nu ik zo druk ben met mijn coschappen is het extra leuk om je verhalen te lezen: doet me terug denken aan de super leuke tijd in Indonesië!=)
    Heel veel plezier nog en ik zie je over een paar maand! Liefs