Het begin van de oostkust - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Mandy G - WaarBenJij.nu Het begin van de oostkust - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Mandy G - WaarBenJij.nu

Het begin van de oostkust

Door: Mandy G

Blijf op de hoogte en volg Mandy

08 Mei 2014 | Australië, Rainbow Beach

Om half 10 's avonds landen we op het vliegveld van Sydney. Omdat mijn laatste vlucht een binnenlandse was, kon ik zo doorlopen en stond ik om kwart over 10 al in mijn hostel. Gelukkig waren de meiden in mijn kamer allemaal nog wakker en had ik daardoor iets meer tijd om de spullen uit mijn tas te halen die ik nodig had.

Vrijdag was een soort van wachtdag in Sydney. Ik moest al mijn vouchers ophalen bij de tour operator en verder wachten totdat mijn bus 's avonds zou vertrekken. Ik zou de bus naar Byron Bay nemen en voor de mensen die enigszins bekend zijn in Australië, ja dat is gigantische heen en weer reizen met mijn vlucht vanuit Brisbane gister. Maar goed, je bent een backpacker of je bent het niet en als dit goedkoper is, dan kies je daarvoor. Het regende ook nog eens de hele dag in Sydney, wat maakte dat ik eigenlijk gewoon lekker binnen heb gezeten en geprobeerd heb om wat dingen bij te werken op het internet. Om 10 uur in de avond vertrok mijn nachtbus naar Byron Bay. Deze zou er 12 uur over doen, waardoor ik in ieder geval niet belachelijk vroeg aan zou komen.

De nachtbus was op zich prima te doen, ik had 2 stoelen voor mezelf en kon daarom nog een beetje slaap pakken. Helaas kon ik bij aankomst in Byron Bay niet meteen inchecken, waardoor ik eerst wat door de straten ben gaan slenteren en wat boodschappen heb gedaan. Want na al die vakantiegevoelens begint nu het zogenaamde echte leven voor mij weer, haha. Na de lunch kon ik gelukkig vrij snel mijn kamer op en ben ik eerst maar eens gaan wassen. Ik ben in een hangmat gaan liggen heb daar mijn boek verder gelezen. Een relaxed dagje om mee te beginnen vond ik wel een goed idee. 's Avonds was er een barbecue georganiseerd vanuit het hostel waar ik aan meedeed. Dit was inclusief een gratis biertje, dus toen ik aankwam vroeg ik of ze ook iets non-alcoholisch hadden. Hierop werd ik zo raar aangekeken dat de vraag of ik wel goed bij m'n hoofd was er prima bijpaste. Nadat ik had uitgelegd dat ik geen alcohol drink werd er ergens een blikje cola vandaan gehaald, maar ik bleek wel de enige te zijn. ik kon er gelukkig wel om lachen.

Vandaag had ik een surf les. Uiteraard kan ik Australië (en al helemaal de oostkust) niet verlaten zonder dit in ieder geval geprobeerd te hebben. Nou wil het feit dat ik mij al eens eerder eraan gewaagd heb in Costa Rica, en zoals de mensen die toen mee waren zich vast kunnen herinneren, was dit geen succes. Maar, nieuwe poging, nieuwe kansen. Om 8 uur werd ik opgehaald en op dat moment bleken de weercondities nog prima in orde te zijn. Toen we bij het strand aankwamen zagen we zelfs een aantal dolfijnen vlak bij de kust zwemmen. Dit was een goed teken, want het hield in ieder geval in dat de haaien niet dichtbij waren, juist ja, ik hou van zulke uitspraken! We besloten om als warming-up een duik te nemen om te kijken hoe dicht we bij de dolfijnen konden komen. Niemand heeft ze bereikt, want ze waren een stuk verder dan we dachten. Daarna kregen we wat uitleg over hoe we vanuit de ligpositie op ons surfplank moesten gaan staan en toen mochten we de zee in. Ik bleek er nog steeds geen aanleg voor te hebben en tijdens de pauze was ik volgens mij de enige die het nog niet gepresteerd had om langer dan 2 seconde op mijn plank te blijven staan. Na de break kregen we al een waarschuwing dat het weer was omgeslagen en de golven ruwer werden. Dit werd in het water ook al snel duidelijk waardoor ik het al snel voor gezien hield. Surfen moet leuk blijven en ik wil niet steeds onder een golf terecht komen. Helaas, ik heb opnieuw bewezen dat ik geen natuurtalent heb voor het surfen, maar ik kan het gelukkig wel weer van mijn lijstje afstrepen. 's Middags wilde ik op het strand gaan liggen of wat door het dorpje gaan lopen, maar daar bracht het weer verandering in. Op het moment dat ik weg wilde gaan kwam het met bakken uit de hemel en het is eigenlijk niet meer opgehouden. Dat werd dus opnieuw een middagje in mijn hostel doorbrengen. Tegen de avond werd het droog en besloot ik samen met 1 van mijn kamergenootjes, een Duits meisje, eten te kopen en te koken. Na het eten liepen we terug naar de kamer en daar hebben we met de rest van onze kamer de rest van de avond kaartspelletjes gespeeld, erg gezellig.

Nimbin stond op het programma! Nimbin is een klein dorpje in Australië wat eigenlijk een hippie dorp is. Er wordt hier volop wiet verkocht, wat officieel (ook hier) illegaal is, maar waar de politie een oogje toeknijpt. Er worden tours naar dit dorpje georganiseerd, gewoon omdat het er echt hippie uitziet, met alle kleuren van de regenboog en omdat veel toeristen wat willen kopen. Ik wilde het eigenlijk alleen maar zien omdat er zoveel mensen heen gaan. Toen we aankwamen hadden we zo'n 2 uur om rond te kijken en inderdaad vroeg iedereen of je ook 'iets' wilde kopen. Ik heb niks gekocht, maar het rondkijken was wel grappig. Rond 2 uur vertrokken we weer en reden we naar een plek waar we gingen barbecuen. Na de barbecue zijn we nog naar een waterval gereden voordat de buschauffeur ons rond etenstijd weer bij het hostel afzette. Al met al hebben we volgens mij meer tijd in de bus dan erbuiten doorgebracht, maar ik ben er geweest. Voor veel buitenlanders is dit echt iets super bijzonders, omdat roken in hun landen enorm illegaal is, maar voor een nuchtere Nederlandse stelt het niet zoveel voor. Amsterdam is wat dat betreft wel een heel stuk groter dan Nimbin ;-).

Dinsdag bleek de zon eindelijk weer te schijnen na alle regen en bewolking. ik had voor vandaag niks op het programma staan en besloot de buurt een beetje te verkennen. Er bleek een wandeling naar de vuurtoren te gaan die ook langs het meest oostelijke punt van het vaste land van Australië liep. De wandeling ging voornamelijk over het strand, dus nadat ik me had voorbereid ben ik op weg gegaan. Het was eigenlijk een wandeling van ongeveer een uurtje, maar ik heb het gepresteerd om er bijna de hele dag over te doen om weer terug bij mijn hostel te komen. Gewoon lekker rustig, hier en daar stoppen, even op het strand zitten, een duik nemen, een stukje lezen, genieten van het uitzicht en ga zo maar door. Bij de vuurtoren kon je een rondleiding krijgen, wat ik dan ook gedaan heb. Het uitzicht vanaf boven was tof om te zien, 2 baaien met blauwe zee. Daarna ben ik langzaamaan teruggelopen, heb nog wat door Byron Bay heen gewandeld, ben langs de supermarkt gegaan en was zo rond half 6 weer terug. Ik hou van zulke dagen. 's Avonds heb ik gekookt en ben ik begonnen met mijn tas weer opnieuw in te pakken, want morgen reis ik weer door naar mijn volgende bestemming, op naar nog meer zon!

Om 10 uur zat ik in de bus richting Surfers Paradise. De naam klinkt redelijk belovend, maar ze hadden mij al gewaarschuwd dat het surfen in bijvoorbeeld Byron Bay veel beter is. Ik had hier dan ook niet zoveel op de planning staan, waardoor het gewoon relaxen werd voor mij. Bij aankomst was het bewolkt, maar nog steeds warm. Ik besloot een beetje door het stadje te gaan lopen. Het leek hier behoorlijk op Byron Bay, alleen dan omgeven door allemaal hoge gebouwen. Ik had het idee dat men steeds hogere gebouwen probeerde te bouwen zodat 'iedereen' uitzicht op zee had. Ik heb boodschappen gehaald en weer wat eten in elkaar geflanst. 's Avonds heb ik nog een tijdje met een paar Belgen zitten praten. Er bleek ook een avondmarkt te zijn waar we wel heen wilden, maar toen bleek dat het behoorlijk hard aan het regen was, hebben we van dat plan maar afgezien.

Vandaag werd ik wakker met een blauwe lucht en een hoop zon! Na het ontbijt ben ik naar het strand gegaan en heb daar wat liggen zonnen. Rond 2 uur kreeg ik trek en ben ik terug naar mijn hostel gegaan om te lunchen. Op de kamer kwam ik een Nederlands meisje, Sophie, tegen. We wisselden wat verhalen uit en het bleek dat zij nog wat dingen moest boeken voor de oostkust. Aangezien ik het wel weer gezien had op het strand ben ik met haar meegegaan naar het stadje om wat rond te kijken en uiteindelijk bij een tour operator te belanden. We besloten samen te gaan koken en nadat Sophie wat tours geboekt had zijn we naar de supermarkt gegaan. Na de boodschappen zijn we terug naar ons hostel gelopen en hebben het eten klaargemaakt. 's Avonds hebben we nog wat beneden gezeten en wilden we op stap gaan, maar hebben hier op het laatste moment toch maar vanaf gezien.

Het regende al sinds ik opstond. Aangezien mijn bus pas rond 1 uur zou vertrekken, had ik bedacht om 's ochtends nog wat rond te lopen. Dit werd alleen een ochtendje in het hostel doorbrengen. Er was gelukkig een shuttle bus naar het busstation waardoor ik me niet nat hoefde te laten regenen. Met de bus was ik in anderhalf uur in Brisbane. Hier was het droog en na het inchecken ben ik naar de tour operator gelopen om nog een allerlaatste tour bij te boeken. Eenmaal terug in het hostel ontmoette ik een Nederlandse jongen, Merlijn, met wie ik samen gekookt heb. Daarna was het filmavond in ons hostel en hebben we films gekeken.

Zaterdag ben ik eerst terug gegaan naar de tour operator om mijn vouchers op te halen. Dit duurde een stuk langer dan gedacht. Ze waren druk en helaas waren mijn veranderingen nog niet doorgevoerd. Zo'n 2 uur later stond ik eindelijk weer buiten en kon ik beginnen met het verkennen van Brisbane. Na wat door het centrum gelopen te hebben, heb ik de bus naar de Botanic Gardens gepakt. Vanaf daar kon je een wandeling omhoog maken naar een uitkijkpunt. Toen ik eruit ging vroeg de buschauffeur of ik wel zeker van mijn zaak was. Toen ik hem vertelde dat ik wilde gaan lopen, keek ie me aan alsof ik gek geworden was, je kon er namelijk ook gewoon met de bus heen. De zon scheen en ik had wel zin om weer wat te lopen. Deze wandeling bleek alleen redelijk tegen te vallen, het was uiteindelijk maar een half uurtje omhoog lopen en er was niet echt iets te zien ofzo. Ach, ik heb wel mijn lichaamsbeweging weer gehad. Het uitkijkpunt was wel erg mooi om te zien. Je keek zo over heel Brisbane uit. Omdat ik de wandeling een stuk sneller had gedaan dan ik zelf had gedacht, kon ik met mijn zelfde buskaartje weer terug, scheelde weer ;-). Terug in het hostel kwam ik Merlijn weer tegen en hebben we samen weer eten gemaakt. 's Avonds heb ik nog wat geskyped en heb daarna mijn tas weer ingepakt voor de volgende morgen.

Om 10 uur vertrok ik met de bus naar Noosa. De rit zou ongeveer 3 uur duren en ik zou 4 nachten in Noosa blijven, weer iets langer. Noosa is een klein plaatsje met 134 rotondes en geen stoplichten, heel fijn. Na het inchecken ben ik naar het strand gelopen en heb daar wat rondgekeken. Vervolgens nog even de andere kant op, richting het centrum en meteen wat boodschappen ingeslagen. 's Avonds was er een gratis barbecue in het hostel waar ik weer dankbaar gebruik van heb gemaakt. Daarna heb ik nog een hele tijd met 2 Nederlandse meiden zitten praten, totdat het tijd werd om ons bed op te zoeken.

De zon scheen volop toen ik wakker werd, dus ik besloot een vandaag naar het nationale park te gaan. Hier kon je allerlei wandelingen maken, waarvan er 1 langs de kust liep. Deze wandeling was echt super mooi, helder blauw water en een goed pad. Halverwege de trek was er een strand en ik besloot hier even te gaan zonnen, een boek te lezen en te lunchen. Toen ik na 2 uur weer op wilde staan kwam ik erachter dat dit eigenlijk een nudistenstrand was, juist ja. Ik heb al mijn kleren weer aangetrokken en ben verder gegaan met wandelen. Pas rond 5 uur was ik weer terug in het hostel waar ik wat te eten heb gemaakt en nog wat heb geskyped met Nederland.

En opnieuw een dag vol zon, wat heel goed uitkwam. Ik had vandaag een tour naar de everglades van Noosa. Om 10 uur werd ik opgehaald en na nog een aantal andere mensen opgehaald te hebben konden we om half 11 op de boot stappen. Met de boot zijn we langs de everglades gevaren. We kwamen zelfs nog langs een eiland dat van Richard Branson (de oprichter van Virgin) is. Rond 12 uur kwamen we aan op een eilandje waar we koffie, thee en een koekje gingen drinken. Daarna mochten de mensen die wilden kanoën een stuk gaan kanoën. De rest zou er met de boot achteraan komen. Ik besloot om een stukje te gaan roeien en zat uiteindelijk met een Australisch meisje en een Zweedse jongen in een kano. We gingen redelijk snel en lagen al snel voorop. Na 3 kwartier kwamen we bij de plek aan waar we zouden lunchen. De boot was er toen al en onze kapitein was al begonnen met de barbecue klaar maken. Na een lekkere lunch was het tijd om de spullen weer in te pakken en terug te gaan. Je kon kiezen of je terug wilde kanoën of met de boot mee, waarbij ik voor de boot heb gekozen. Een uurtje kanoën is meer dan genoeg voor mij. Bij het punt waar we koffie hadden gedronken werden de kanoërs weer opgepikt en zo zijn we met zijn allen met de boot weer terug gevaren. 's Avonds heb ik een hapje gegeten met 2 Engelse meiden en 1 jongen. Zij bleken dezelfde tour als mij te gaan doen aan het einde van de week, dus we zouden elkaar weer terug zien binnen 2 dagen. Terug in de kamer bleken er 2 meiden ingecheckt te zijn die ik tijdens de outback tour had leren kennen, dus het werd nog gezellig en we hebben flink bij zitten praten.

Mijn laatste dagje in Noosa. Ik ging naar de dierentuin. Dat klinkt misschien een stuk saaier dan het was, dit was namelijk dé dierentuin van Australië, de dierentuin van Steve Irwin en die mag je niet missen als je er toch bent. Bij het busstation ontmoette ik een Nederlands meisje, Monique, waarbij we besloten om samen de dag door te brengen. Eenmaal aangekomen moesten we eerst beslissen wat we wilden doen. Er waren een aantal shows die we graag wilden zien, dus daar moesten we ons op aanpassen. We begonnen met onze weg langs de krokodillen om daarna over te gaan op de kangaroo's en wallaby's. Om 12 uur was er een show met slangen, vogels en krokodillen. Daarvoor ben ik met een koala op de foto geweest, echt super schattig, ik wilde hem bijna mee naar huis nemen. De show zelf was leuk om te zien, het begon met wat slangen en daarna kwamen er van alle kanten vogels aanvliegen. Halverwege zochten ze iemand uit het publiek om te helpen. Er zou een zwarte papegaai gaan overvliegen en die had een arm nodig om op te landen. Ik stak m'n hand op om mee te doen, maar tot m'n eigen verbazing werd ik nog uitgekozen ook. Ik moest een briefje van 5 dollar tussen m'n vingers houden zodat de vogel wist waar hij heen moest. Uiteraard werd het briefje ertussenuit gepikt en vloog hij daar mee weg. Gelukkig was zijn hij ook afgetraind om het weer terug te geven, dus ik moest opnieuw mijn hand ophouden en daar kwam hij aanvliegen, met het geld. Na deze show zijn we verder gegaan richting Afrika, waar we zebra's, giraffen en neushoornvogel konden zien en langs Zuid-Oost Azië, waar een tijgershow werd gegeven. Op het einde zagen we nog een korte vogelshow en toen was het voor ons tijd om naar de uitgang te lopen omdat de bus ons weer kwam halen. Terug in het hostel heb ik wat te eten gehaald, heb mijn verslag weer bijgewerkt en m'n tas weer ingepakt. Morgen reis ik verder en begin ik met de vele tourtjes die ik allemaal geboekt heb, ik ben benieuwd, mijn laatste maand hier is aangebroken, maar zit nog helemaal vol gepland!

Liefs

  • 08 Mei 2014 - 17:00

    Hanny:

    Hee dochter lief,

    Mooi lees verhaal weer geschreven. Ook best wel wat slechter weer hier meegemaakt, waardoor je soms wat langer in je hostel was, dan je zelf had bedacht he? Maar voor sommige dingen is dat ook wel eens goed, er gaat nu nl een drukke, maar wel mooie, boeiende periode voor je aan komen, zoals je ons vertelde tijdens het skypen. Grappig voor jou, dat jij uit het publiek werd geplukt om een briefje van 5 dollar in je hand te houden en dat die zwarte papegaai dat uit je hand ritste en weer netjes terugbracht. Zulke dingen heb je echt niet van mij hoor, ik zou lekker toekijken. Ga onwijs genieten van je laatste maand in Australie, ik weet je hebt daar nog enorme leuke, maar ook spannende dingen op je lijstje staan, die je gaat ondernemen. Be careful en zorg goed voor jezelf en Look Out. We willen je 10 juli heelhuids en gezond weer thuis hoor.
    Tot ziens op Skype of tot horens via de app en voor nu veel kussen en knuffels van

    Mama XXXX

    Ben trouwens super trots op je, wat jij allemaal wel niet doet!!!!!

  • 08 Mei 2014 - 17:04

    Albert:

    Ik denk het wordt wel weer eens tijd om even een groet aan je te mailen,nou bij deze dan!Wat een verhaal weer zeg ,goed dat sas er niet bij was met die barbeque,want dan moest je wel 2 colaatjes regelen! Nou heel veel plezier voor de komende tijd en natuurlijk ook een groet van Saskia,doei Albert.

  • 08 Mei 2014 - 17:15

    Alphons:

    Het was weer een geweldig verhaal om te lezen Mandy, brengt mij weer vele herinneringen aan het mooie grote land Australië.
    geniet nog maar verder
    groeten
    Aplhons

  • 09 Mei 2014 - 20:57

    Rita:

    Hey Mandy,
    De laatste weken zijn aangebroken, maar je hebt nog een druk programma! Nog heel veel leuke dingen doen en zoals ik het lees geniet je nog steeds met volle teugen. Jammer alleen dat je wat slecht weer hebt, maar na regen komt zonneschijn! Nog heel veel plezier verder en heerlijk genieten

  • 25 Mei 2014 - 13:53

    Olaf:

    Hoi Mandy,
    Mooi verhaal weer en weer heel andere ervaringen dan hiervoor op Fiji.
    En ook weer heel ander en wisselend weer.
    Wat een ongelooflijk groot en gevariëerd land is dat Australië toch.
    Hé, geen foto's dit keer, nou die zullen vast nog wel komen.
    Veel plezier verder en pas op jezelf!
    Groetjes, Olaf

  • 09 Juni 2014 - 00:43

    Ber:

    Na je paradijselijke trip mogen deze dagen er ook wezen hoor!
    Even doorbijten vanwege de regen maar ach, het enige vervelende daarvan is dat je er nat van wordt :-)

    Kun je die man van mij niet leren om net zoals jij, altijd stralend op een foto te staan? Echt hoor, ik denk dat ie 1 op de 100 keer eens vrolijk kijkt en dan moet ik het eerst nog vragen, haha. Hoe dat kan weet ik niet want een sjaggerijn is het helemaal juist niet.

    Ik schrok toen ik 'Surfers Paradise' las! Die schat van mij spaart namelijk ook speldjes/pins van Hard Rock Cafe's en volgens mij zit er daar 1. Gelukkig bleek ie er al 1 te hebben, pfff.
    Dan is het makkelijk als je buitenlandse connecties hebt.
    Die jongen, nou ja man, uit Wormer uit Mornington (die je eigenlijk even had op moeten zoeken, zo'n leuke knul!) heeft ook in Brisbane gewoond, toevallig hè!
    Nog toevalliger is dat ik hem vorige week even geknuffeld heb!
    Hij was hier 8 dagen want het gaat niet goed met zijn vader. Heel sneu want zijn ouders zouden naar hem toekomen want hij is pas voor de 1e keer vader geworden en nu zal zijn vader zijn kleinzoon nooit meer zien. Daar lopen de rillingen van over je rug, nietwaar.
    De baby en moeder waren niet meegereisd, daar is de baby nog te klein voor.

    134 rotondes, is dat écht waar??? Daar word je toch compleet gestoord van??

    En wat las ik nou, zat je op een NUDISTENSTRAND????
    Jaja, net doen of je het niet in de gaten had en maar loeren natuurlijk, bah, viespeuk!
    Maar, ik moet toegeven dat het logisch is dat je elke keer het strand opzocht want wat is de kust (en de zee) daar mooi zeg, prachtig gewoon!
    De foto's zijn dan ook erg goed gelukt volgens mij.
    Helaas kan ik niet even controleren of het echt zo is.

    Leuk die ijzeren kangoeroes en die foto van die openingstijden is echt lachen, je wordt er tureluurs van en moet echt 2x lezen om het tot je door te laten dringen.

    Bijzonder ook die dierentuin van Steve Irwin, ben je toch maar mooi geweest en ook met 'hem' op de foto! Die koala is gewoon om op te vreten, ik had hem snel in m'n rugtas gepropt hoor. Ze zijn zeker erg zacht?
    Een geweldige ervaring denk ik om mee te maken.

    Het wordt hier ondertussen alweer bedtijd. Jan slaapt al een tijdje en deze nachtbraker moet het ook niet te laat maken want morgen, 2e Pinksterdag, gaan we lekker even struinen in Tuincentrum Osdorp, mijn favo. De meiden moeten binnenkort op housewarming bij ex-collega Ina dus eens kijken of er een leuk cadeautje te vinden is. Ik moet ook nog wat plantjes hebben want over 2 weken is het weer Open Tuinen weekend.
    Misschien komen je ouders ook wel even kijken. Hanny???

    Nog 2 verslagen te gaan voor mij, ik mag wel opschieten anders ben je al thuis terwijl nog aan het lezen ben.

    Groetjes van Ber, doeidoei. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Mandy op wereldreis!

Actief sinds 02 Okt. 2010
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 96677

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 15 September 2016

Peru & Bolivia

28 Juni 2013 - 10 Juli 2014

Backpacken!

10 Oktober 2010 - 28 November 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: